3 filary pięknej cery 0

 

Cera promienna, wolna od wyprysków i zmarszczek – cel prawie każdej, a może nawet każdej kobiety, niezależnie od wieku. Często jednak zapominamy, że jesteśmy częścią natury i pięknej cery nie zapewni nam żaden cudowny specyfik o skomplikowanym składzie chemicznym ale sprawnie funkcjonujące procesy oczyszczania i odżywiania cery od wewnątrz oraz naturalna pielęgnacja od zewnątrz.

 

 

 

Aby wspomóc cerę od wewnątrz koniecznie przestrzegaj poniższych wskazówek.

Odżywianie

Komórki do prawidłowego funkcjonowania i regeneracji potrzebują składników odżywczych. Kiedy coś jemy proces trawienia zaczyna się już w jamie ustnej, stąd tak ważne jest dokładne przeżuwanie pokarmu, kolejno jedzenie zostaje trawione w żołądku skąd trafia do jelita cienkiego. W jelicie cienkim następuje rozdzielenie częściowo strawionego pokarmu na odżywczą część płynną oraz część do wydalenia. Część płynna tworzy i odżywia tkanki zawsze w tej samej kolejności – tak też składniki odżywcze do tkanek skóry trafiają na końcu. Jeżeli dostarczony przez nas pokarm będzie ubogi w składniki odżywcze w pierwszej kolejności będzie ich pozbawiona nasza cera. Zbyt duża ilość pokarmu, lub pokarm złej jakości będzie dodatkowo przyczyniał się do gromadzenia w organizmie toksyn, zwanych w Ajurwedzie Ama, którym będzie poświęcony odrębny post.

Proces trawienia odbywa się zawsze w ten sam sposób, zmienna jest jednak siła ognia trawiennego, zwanego w Ajurwedzie agni, a co za tym idzie gotowość organów do pracy.

Pierwszy posiłek powinno się zjeść pomiędzy 6-8 rano. Powinien być odżywczy ale lekki np. owsianka z masłem klarowanym, kasza jaglana lub ryż z jabłkami lub warzywami itp. W tym czasie ogień trawienny jakby budzi się do życia – czas doszy Kapha.

Drugi posiłek, najbardziej obfity (jednak bez przejadania się) powinno się zjeść w okolicach godziny 12, jednak nie później niż o 14. Ogień trawienny jest wtedy najsilniejszy – czas doszy Pitta. Jest to dobra pora na spożycie potraw zawierających białko.

Ostatni posiłek najlepiej zjeść do 18, jednak nie później niż 3 godziny przed zaśnięciem. Ostatni posiłek powinien być najlżejszy np. warzywa / owoce na parze lub pieczone, z odrobiną kaszy lub ryżu. Ponieważ jest to pora kiedy większość z nas ma pierwszą okazję na spożycie obiadu można zjeść posiłek zawierający białko, należy jednak wtedy pamiętać aby posiłek był niewielki i lekki.

Odległość pomiędzy posiłkami powinna wynosić około 3-5 godzin. Posiłki lekkie, składające się z pełnoziarnistych kasz i warzyw lub owoców zostaną całkowicie strawione do ok 3 godzin, posiłki cięższe około 4 godzin. Czas trawienia zależny jest od posiłku, pory dnia oraz indywidualnej siły ognia trawiennego – Agni. Przekąski pomiędzy posiłkami należy ograniczyć do minimum sięgając wtedy po gotowane/pieczone owoce, smoothie lub lekkie sałatki (wiosna, lato), garść bakalii itp.

Najadanie się do syta, lub co gorsza przejadanie się jest bardzo niekorzystne. Każdy posiłek powinno kończyć się w momencie zapełnienia  ¾ objętości żołądka, czyli w momencie kiedy posiłek smakuje najbardziej.   

Właściwy sen

Ze względu na nasz naturalny zegar biologiczny oraz czasu kiedy nasz organizm się regeneruje najlepszy czas na zasypianie to ok 22, lecz nie później niż 23. Od ok. 22 – 2 to nalpeszy czas na formowanie się i regenerację tkanek. Minimalny czas spania to 6 godzin. Najlepszym czasem na budzenie się to czas do godziny 6, jednak nie później niż 8.

Aktywność

Fanatyczne podążanie za modą na fitness lub biegi rodem z maratonów nie jest dobrym pomysłem. Każdy powinien znaleźć aktywność fizyczną dopasowaną do swojej konstytucji i trybu życia. Ćwiczenia, w które trzeba włożyć więcej wysiłku będą korzystne dla osoby o silnej budowie, z możliwą tendencją do tycia. Osoby o drobniejszej budowie / z mniejszą staminą powinny wybrać spacery, jogę, spokojne wycieczki rowerowe itp.

Najlepiej kiedy jak najwięcej czasu spędzamy na świeżym powietrzu.

 

Podsumowanie planu pięknej cery:

  • Zasypiaj nie później niż do 23 (idealnie do 22)
  • Śpij minimum 6 godzin, budząc się ok 6 rano

  • Staraj się wpleść w codzienny tryb życia aktywność fizyczną, najlepiej na świeżym powietrzu

  • Wyrzuć z diety rzeczy przetworzone (oraz możliwie ogranicz te z mąki pszennej) oraz niezdrowe tłuszcze (margaryny, przesmażone oleje, oleje ze zbyt dużą zawartością kwasów omega 6)

  • Cukier ogranicz do minimum

  • Posiłki komponuj głównie z kasz, ryżu, warzyw i owoców

  • Nie nadużywaj białka

  • Zachowuj odpowiedni czas pomiędzy posiłkami potrzebny na strawienie

  • Gotuj z sercem – komponuj proste różnorodne posiłki

 

Pamiętaj:

Aby zmiany nie były jednorazowe i krótkotrwałe powinny stać się nawykami – wprowadzaj je z radością i nie za dużo na raz. Skup się na pielęgnowaniu 1 max. 2 nowych nawyków  jednym czasie. Kiedy poczujesz, że zmiana stała się naturalną częścią Twojego dnia możesz wprowadzać dalsze udoskonalenia w swoje życie.

Konsekwencja oraz silna wolna są trudne do opanowania na początku. Efekty zaczną się pojawiać nie później niż po 4 tygodniach. Pierwsze efekty powinny wzmocnić konsekwencję, ale trzeba być czujnym aby nie osiąść na laurach.

Trzymam kciuki

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl